Ce este o marcă?
Conform legislației Republicii Moldova, marca este definită ca fiind - orice semn (vizual,
sonor, olfactiv, tactil) care servește la individualizarea și deosebirea produselor și/sau serviciilor
unei persoane fizice sau juridice de cele ale altor persoane fizice sau juridice.
Modul de înregistrare, protecție și de utilizare a mărcii este reglementat prin Legea nr.38
din 29.02.2008 privind protecția mărcilor. Autoritatea abilitată în vederea înregistrării mărcilor
este Agenția de Stat pentru Protecția Intelectuală (AGEPI).
De ce trebuie să înregistrezi marca ta?
Marca ajută companiile să își diferențieze produsele și serviciile de cele ale concurenței,
având un rol important în atragerea și păstrarea clienților. Aceasta sprijină atât promovarea și
comercializarea produselor, cât și alegerea consumatorilor, încurajând menținerea calității. Deși
poate fi utilizată fără înregistrare, doar înregistrarea oferă protecție juridică eficientă și drepturi
exclusive asupra utilizării mărcii și interzicerii folosirii neautorizate.
Cine poate înregistra marca?
Mărcile pot fi înregistrate de orice persoană fizică sau juridică, în mod individual sau în
comun cu alte persoane. Mărcile pot fi înregistrate inclusiv de către persoanele fizice și juridice
nerezidente a Republicii Moldova.
În procesul de înregistrare a mărcilor persoanele fizice și juridice care au domiciliul sau
sediul principal, sau o întreprindere industrială ori comercială efectivă și funcțională în
Republica Moldova acționează în fața AGEPI personal sau prin intermediul unui reprezentant,
împuternicit printr-o procură.
Iar persoanele fizice sau juridice care nu au nici domiciliul, nici sediul principal, nici o
întreprindere industrială ori comercială efectivă și funcțională în Republica Moldova vor fi
reprezentate în fața AGEPI, în orice procedură stabilită de prezenta lege, de un mandatar
autorizat, împuternicit printr-o procură.
În cazul în care o persoană juridică care nu are nici domiciliul, nici sediul principal, nici o
întreprindere industrială ori comerciala efectivă și funcțională în Republica Moldova dar este
afiliată cu o persoană juridică care are domiciliul sau sediul principal, sau o întreprindere
industrială ori comercială efectivă și funcțională în Republica Moldova, prima poate acționa în
fața AGEPI prin intermediul persoanei afiliate sau al reprezentantului acesteia, împuternicit
printr-o procură.
Inițierea procesului de înregistrare a mărcii:
Procesul de înregistrare a mărcii se inițiază prin depunerea unei cereri de către solicitantul
înregistrării sau reprezentantul acestuia. Cererea de înregistrare a mărcii se depune în 2
exemplare la AGEPI și se completează, în limba română, pe un formular tip aprobat de către
AGEPI.
Odată cu depunerea cererii privind înregistrarea mărcii, solicitantul are obligația să achite
taxa de stat pentru depunerea cererii de înregistrare a mărcii.
Examinarea respectării condițiilor de depunere a cererii:
Examinarea respectării condițiilor pentru atribuirea datei de depozit se efectuează de
AGEPI în termen de o lună de la data depunerii cererii. În urma atribuirii datei de depozit,
AGEPI înscrie în Registrul național al cererilor de înregistrare a mărcilor datele referitoare la
cerere, fapt care este notificat solicitantului.
În termen de o lună de la data înscrierii datelor referitoare la cerere în Registrul național
al cererilor de înregistrare a mărcilor, AGEPI examinează dacă cererea de înregistrare a mărcii
îndeplinește celelalte condiții de depunere prevăzute de legislație.
Dacă toate condițiile sunt întrunite, cererea este acceptată în vederea publicării.
Publicarea cererii privind înregistrarea mărcii:
În cazul în care condițiile de depunere a cererii de înregistrare a mărcii sunt respectate, în
cel mult 3 luni de la data de depozit, cererea de înregistrare a mărcii se publică în Buletinul
Oficial de Proprietate Intelectuală (BOPI), se plasează în format electronic pe pagina web
AGEPI și se notifică despre acest fapt solicitantului, după caz, reprezentantului acestuia.
Perioada opozițiilor și/sau observațiilor:
În termen de 3 luni de la data publicării cererii de înregistrare a mărcii, pot fi întreprinse
următoarele acțiuni împotriva înregistrării mărcii:
- Observațiile reprezintă argumente privind necesitatea de a refuza înregistrarea mărcii în
baza motivelor absolute;
- Opozițiile reprezintă argumente ca înregistrarea mărcii ar trebui refuzată în
baza motivelor relative.
Examinarea în fond a cererii de înregistrare a mărcii:
Examinarea de fond a cererii se efectuează de AGEPI în termen de 3 luni de la data
expirării perioadei de prezentare a observațiilor terților și a opozițiilor. Examinarea cererii în
fond de referă la verificarea existenței motivelor de refuz, a opozițiilor și a observațiilor.
În funcție de rezultatele examinării de fond, se adoptă decizia de înregistrare a mărcii, în
totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de înregistrare a mărcii. Această decizie se
notifică solicitantului în termen de o lună de la data adoptării.
Înregistrarea propriu-zisă a mărcii:
În termen de 3 luni de la data emiterii deciziei de înregistrare a mărcii solicitantul trebuie
să achite taxa pentru înregistrarea și eliberarea certificatului. După achitarea taxei, AGEPI
înscrie datele cu privire la înregistrarea mărcii în Registrul Național al Mărcilor și în termen de 2
luni eliberează certificatul de înregistrare a mărcii. Datele privind înregistrarea mărcii se publică
în BOPI.
Termenul de protecție a mărcii:
Marca se înregistrează pentru o perioadă de 10 ani, începând cu data de depozit.
Înregistrarea mărcii poate fi reînnoită pentru perioade consecutive de 10 ani ori de câte ori este
necesar.
Concluzii și recomandări:
Având în vedere importanța comercială a mărcilor, procesul de înregistrare a acestora
implică o activitate administrativă complicată și îndelungată, în cadrul căreia pot interveni
diferite incidente juridice ce pot împiedica înregistrării mărcii.
Din acest considerent, este recomandabil ca procesul de înregistrare a mărcii să fie ghidat
de un avocat calificat și experimentat, care să asigure realizarea cu succes înregistrarea mărcii.
Autor: Popov Ion - Jurisconsult, Membru al Proiectului Sfat de Avocat