sfatdeavocat.md
Standardul de motivare a hotărârilor judecătorești penale

Principiul statului de drept, consfințit în art. 1 din Constituție, garantează o justiție penală

echitabilă, fapt ce impune obligația de a supraveghea, în permanență, în ce măsură normele

materiale și procesuale corespund prevederilor constituționale. Prin urmare, asigurarea aplicării

uniforme a normelor penale este un deziderat firesc al oricărui sistem judiciar democratic.

Colaborarea dintre doctrină și jurisprudență este un proces evident și inevitabil pentru

identificarea soluțiilor optimale, ce au ca obiectiv drepturile omului și lupta cu criminalitatea.

Din aceste considerente, procedura penală este numită și un „drept constituțional în acțiune”. 

Din punct de vedere al realizării justiției penale, instanțelor judecătorești le revine

prerogative de a se pronunța asupra unei cauze penale concrete, sarcina cea mai controversată în

procesul înfăptuirii justiției penale fiind stabilirea vinovăția ori nevinovăția inculpatului în

comiterea faptelor incriminate acestuia. Astfel, potrivit art.8 alin.(1) Cod de procedură penală,

Persoana acuzată de săvîrşirea unei infracţiuni este prezumată nevinovată atîta timp cît

vinovăţia sa nu-i va fi dovedită, în modul prevăzut de prezentul cod, într-un proces judiciar

public, în cadrul căruia îi vor fi asigurate toate garanţiile necesare apărării sale, şi nu va fi

constatată printr-o hotărîre judecătorească de condamnare definitivă. Din această normă deduce

că doar instanța de judecată, printr-o hotărâre judecătorească poate răsturna prezumția de

nevinovăția de care se bucură persoana, cu alte cuvinte, doar judecătorul este investit prin lege cu

atribuțiile ce-i permit să determine dacă o persoană a comis sau nu o infracțiune concretă și să-i

stabilească pedeapsa penală corespunzătoare.

În acest sens, orice persoană acuzată în comiterea unei fapte infracționale, ai cărei cauze a

fost prezentată spre soluționare unei instanțe de judecată, beneficiază de anumite drepturi și

garanții legale, consfințite în actele normative naționale, cât și în acelea internaționale, precum

este Convenția Europeană a Drepturilor Omului (în continuare CEDO).

În prezenta lucrare considerăm convenit operarea cu noțiunea de act de justiție (sentință,

încheiere, decizie, hotărâre), prin care se aduce la final un proces judiciar și care este investit cu

autoritatea de lucru judecat, din punct de vedere că acesta se adoptă de către instanța de judecată

pe parcursul judecării cauzei penale în fond, în ordine de apel sau de recurs.

Reieșind din faptul că doar instanța de judecată, în numele judecătorul, se poate pronunța

asupra unei cauze penale dedusă judecății, acest proces judiciar este necesar de a fi reglementat

riguros din punct de vedere al asigurării respectării tuturor drepturilor și garanțiilor de care, în

mod normal, trebuie să se bucure o persoană acuzată în materie penală a cărei cauză penală este

dedusă judecății. În acest sens, fiind instituit dreptul fundamental al fiecărui justițiabil, consacrat

în prevederile art.6 al CEDO – „dreptul la un proces echitabil”.

Astfel, urmează să elucidăm detaliile temei abordate din perspectiva garanțiilor ce reies

din prevederile imperative ale Art. 6 CEDO, potrivit cărora " orice persoană are dreptul la

judecarea cauzei sale în mod echitabil, în mod public și în termen rezonabil, de către o instanță

independentă și imparțială, instituită de lege, care va hotărî [...] asupra temeiniciei oricărei

acuzații în materie penală îndreptate împotriva sa [...]".

Interpretând prevederile pre-citate, ajungem la concluzia că hotărârile judecătorești fiind

o expresie a instanțelor de judecată trebuie să corespundă unor criterii atât de fond, cât și de

formă. În acest sens, legislația procesual penală a Republicii Moldova, mai exact prevederile

art.384 prevăd unele condiții de fond a actelor de justiție penală.

Așadar, potrivit acestor prevederi, instanţa hotărăşte asupra învinuirii înaintate

inculpatului prin adoptarea sentinţei de condamnare, de achitare sau de încetare a procesului

penal. Sentinţa se adoptă în numele legii. Sentinţa instanţei de judecată trebuie să fie legală,

întemeiată şi motivată. Instanţa îşi întemeiază sentinţa numai pe probele care au fost cercetate

în şedinţa de judecată.

De aici deducem următoarele condiții de fond ale actelor de justiție penală, acestea

urmând a fi:

1. Legale;

2. Întemeiate;

3. Motivate.

În acest sens, stabilim că caracterul motivator al hotărârii judecătorești penale este o

cerință obligatorie de care trebuie să țină cont judecătorul la etapa întocmirii actului de justiție.

Cu toate acestea, stabilim că motivarea unei hotărâri judecătorești trebuie privită, primordial, ca

fiind obligația instanțelor judecătorești și, doar, în mod subsecvent, ca fiind un drept al

justițiabilului.

Abordăm obligația instanțelor de judecată de a-și motiva hotărârile judecătorești ca fiind

o modalitate de a exclude realizarea unei justiții arbitrare, în sensul că prin motivarea unei soluții

adoptate de către instanță, judecătorul este obligat să pătrundă în esența cauzei și să o examineze

în ansamblu, dând dovadă de maximă diligență și devotament. În acest context, în cauza CtEDO

Grădinar c. Moldovei (08.04.2008, nr.7170/02, par.117), Curtea a constatat violare a art.6 al

Convenției din momentul în care instanțele naționale simplu s-au ales să ignore multiple violări

serioase ale legislației, specificate de instanțele inferioare, precum și să nege o serie de elemente

fundamentale cum ar fi faptul că acuzatul a avut un alibi la presupusul moment al comiterii

infracțiunii.

Obligaţia instanţei de a motiva sentinţa, constă în necesitatea de stabilire a adevărului, iar

judecătorul să-şi formeze convingerea asupra acestui adevăr şi că realitatea este conformă

convingerilor sale. Totodată obligaţia motivării este o garanţie pentru părţi în primul rând,

precum şi pentru alte persoane care pot cunoaşte motivele pentru care judecătorul a pronunţat

sentinţa respectivă. Motivarea este importantă pentru părţi în cazul exercitării dreptului de atac a

sentinţei precum şi pentru instanţele superioare, care să o poată verifica din punctul de vedere al

legaliţăţii şi temeiniciei acesteia.

Potrivit legislației procesual penală a Republicii Moldova actul de justiție este formată

din 3 părți: introductivă, descriptivă și dispozitivul. În cele ce urmează, vom analiza partea

descriptivă a actelor de justiție, aceasta reprezentând miezul/esența actelor de justiție penală, în

cadrul căreia, potrivit art.394 Cod de procedură penală, se prescriu elementele esențiale ale

cauzei. După cum rezultă din alin. (1) al normei nominalizate, partea descriptivă a sentinţei de

condamnare trebuie să cuprindă:

1) descrierea faptei criminale, considerată ca fiind dovedită, indicîndu-se locul, timpul,

modul săvîrşirii ei, forma şi gradul de vinovăţie, motivele şi consecinţele infracţiunii;

2) probele pe care se întemeiază concluziile instanţei de judecată şi motivele pentru care

instanţa a respins alte probe;

3) indicaţii asupra circumstanţelor care atenuează sau agravează răspunderea;

4) în cazul cînd o parte a acuzaţiei este considerată neîntemeiată – temeiurile pentru

aceasta;

5) încadrarea juridică a acţiunilor inculpatului, motivele pentru modificarea învinuirii

dacă la judecată s-a efectuat aşa ceva;

6) menţiunea referitor la recidivă.

La fel, în conformitate cu alin.(2) al art.394 Cod de procedură penală, Instanţa de

judecată este obligată, de asemenea, să motiveze:

1) stabilirea pedepsei cu închisoare, dacă sancţiunea legii penale prevede şi alte

categorii de pedepse;

2) aplicarea unei pedepse mai uşoare decît cea prevăzută de lege;

3) aplicarea unei condamnări cu suspendarea condiţionată a executării pedepsei;

4) rezolvarea chestiunilor legate de condamnarea cu suspendarea condiţionată a

executării pedepsei sau de aplicarea altor categorii de liberare de pedeapsa penală, prevăzute

în art.89 din Codul penal.

Observăm că legiuitorul a prescris expres ce prevederi trebuie să fie incluse în actele de

justiție, precum și a prevăzut obligația ce-i revine judecătorului referitoare la motivarea

concluziilor sale, în așa mod determinând judecătorul să examineze multi-aspectual cauza

penale.

Menționăm că cerințele cu privire la motivarea actelor de justiție se pot diferenția în

funcție de tipul actului de justiție, astfel, pentru sentințele de achitare, instanța trebuie să

prezinte, în mod obligatoriu, temeiurile pentru achitarea inculpatului, cu indicarea motivelor

pentru care instanța respinge probele aduse în sprijinul acuzării.

Iar, în cazul unei sentințe de condamnare, considerăm că instanța, în baza legislației

pertinente și a materialului probatoriu al cauzei, este obligată să precizeze acele argumente care

să indice asupra veridicității circumstanțelor în care au fost comise faptele incriminate

inculpatului, comportamentul acestuia, motivul, scopul, analizând, în detaliu, structura

componenței de infracțiune ce i se incriminează inculpatului, raportată la circumstanțele de fapt

în care acesta ar fi comis infracțiunea respectivă. ( a se vedea cauza CtEDO Boldea c. României

din 15.02.2007, § 31-34)

Situație similară este și în privința sentinței de încetare a procesului penal, în cadrul

căreia judecătorul este obligat să motiveze temeiurile pentru încetarea procesului penal.

Astfel, instanța este obligată să utilizeze argumente care, cu certitudine, ar indica asupra

vinovăție sau nevinovăției inculpatului, ori asupra necesității încetării procesului penal și, care,

trebuie să fie în măsură de plauzibile pentru a exclude interpretarea defectuoasă a soluției

adoptate de către instanța de judecată.

Obligaţia de motivare a hotărârilor judecătorești face parte din setul de garanții stabilite

pentru existenţa unui proces echitabil. Conform jurisprudenţei CEDO, expuse în cazurile

aplicării art.6 al Convenţiei, o hotărîre motivată demonstrează că părţile au fost auzite în cadrul

procesului penal, oferă posibilitatea ca această hotărîre să poată fi verificată în cadrul căilor de

atac şi oferă posibilitatea persoanelor interesate de a pregăti o cerere de apel sau recurs.

(Suominen c. Finlandei (2003) § 37, Kuznetsov şi alţii c. Rusiei (2007) § 85.).

Motivarea insuficientă a hotărârilor, indiferent de instanța judecătorească care le emite,

este o problemă serioasă a sistemului judecătoresc din Republica Moldova. Din cauza motivării

deficitare a hotărârilor judecătorești, Republica Moldova a fost condamnată de Curtea Europeană

a Drepturilor Omului (CtEDO) în cel puțin 13 dosare, inclusiv în două dosare asupra cărora

înalta curte s-a pronunțat în anul 2020 (Cauza CtEDO Furtună c. Moldovei cu nr.54104/07 și

Cauza CtEDO Covalenco c. Moldovei cu nr.72164/14). Pe baza evaluării jurisprudenței CtEDO

pe cauzele moldovenești, CRJM a raportat cel puțin 27 de încălcări ale obligației de a motiva

mandatele de arest, cel puțin 13 încălcări ale obligației de a motiva hotărârile privind fondul

cauzei și cel puțin 40 de încălcări ale obligației de a justifica în mod convingător casarea

hotărârilor judecătorești irevocabile. În perioada 2018 – 2021, CtEDO a emis peste 20 de

hotărâri în care a constatat astfel de încălcări, ceea ce demonstrează că problema motivării

deficitare nu este din domeniul trecutului. De fapt, motivarea insuficientă a hotărârilor

judecătorești pare să fie cea mai frecventă problemă evidențiată în prezent de CtEDO. 5

Cu toate, acestea, ajungem la ipoteza că legiuitorul a prevăzut obligația de motivare a

actelor de justiție, însă nu a reglementat expres gradul de motivare pe care trebuie să-l utilizeze

judecătorii. În elucidarea acestui aspect suntem susținuți de către jurisprudența națională și

internațională, de actele internaționale cu caracter consultativ, precum și de prevederile

doctrinare.

În această ordine de idei, potrivit § 3 al Avizului nr.11 din 2008 al Consiliului

Consultativ al Judecătorilor Europei (CCJE) privind Calitatea hotărârilor judecătorești, O

motivaţie clară în acest sens sînt cerinţele fundamentale înaintate faţă de hotărîrile

judecătoreşti, a căror respectare constituie un aspect important al dreptului la un proces

echitabil. Articolul 6 din Convenţia Europeană pentru Apărarea Drepturilor şi Libertăţilor

Fundamentale ale Omului (în continuare – CEDO), de exemplu, dispune obligaţia statelor de a

institui instanţe independente şi imparţiale şi de a promova instaurarea unor proceduri eficiente.

Îndeplinirea acestei obligaţii capătă sens cînd are drept rezultat împuternicirea judecătorilor de

a administra în mod just şi corect justiţia, atît în drept, cît şi în fapt, în avantajul strict al

cetăţenilor. O hotărîre judecătorească de calitate este cea care conduce la un rezultat bun – cîtă

vreme judecătorul dispune de mijloacele necesare atingerii acestui scop – în mod echitabil,

rapid, clar şi definitiv.

În pofida faptului că nu este dată o definiție legală a caracterului motivator al hotărârii

judecătorești, acesta îl percepem ca fiind, un caracter distinct și o condiție de fond al actelor de

justiție, compus dintr-un ansamblul de argumente, teze, principii, replici, raționamente în

susținerea sau combaterea acuzațiilor înaintate spre soluționare instanței, precum și a mijloacelor

de apărare, prescrise în conținutul hotărârii judecătorești penale.

Cu alte cuvinte, considerăm că hotărârile judecătorești trebuie să fie motivate în

asemenea măsură ca din conținutul acestora să putem răspunde cu fermitate la întrebarea ”de ce

instanța a decis astfel?”;

Susținem această ipoteză din punctul de vedere că, nu doar judecătorul trebuie să

deslușească esența actului de justiție, ci acesta trebuie, indirect, să se poziționeze în ipostaza

celor cointeresați în decizia instanței și să utilizeze un limbaj clar, explicit, care ar asigura

elucidarea tuturor circumstanțelor importante cauzei penale, în lipsa implicării unor cunoștințe

speciale de către cel ce realizează o incursiune asupra temeiniciei și esenței unei hotărâri

judecătorești penale.

Pentru a fi una de calitate, hotărârea judecătorească trebuie percepută de justiţiabil şi de

societate în general drept rezultatul unei aplicări pertinente a regulilor de drept, al unei proceduri

echitabile şi al unei aprecieri convingătoare a faptelor, fiind executabilă. Justiţiabilul va avea

atunci convingerea că a fost examinată cauza sa şi că a fost soluţionată corect, iar societatea va

percepe hotărîrea ca pe un factor ce poate restabili pacea socială.

Considerăm că motivarea hotărârii judecătorești penale nu neapărat trebuie să fie lungă,

ori argumentată în surplus, la aprecierea caracterului motivator al hotărârii judecătorești, trebuie

a fi luată în calcul puterea/greutatea motivării efectuate de către judecător. Astfel, motivarea

trebuie să aibă un caracter rezonabil, ținând cont de faptul că părțile trebuie să aibă senzația că au

fost auzite de către instanță și că cauza lor a fost examinată legal, dar, în același timp, într-un șir

de cauze a CtEDO, Curtea a concluzionat că obligația de motivare a hotărârilor judecătorești nu

impune sarcina de a oferi răspuns fiecărui argument înaintat de către părți (a se vedea Van de

Hurk c. Olandei din 19 aprilie 1994 şi Burg c. Franţei ). Modul în care obligaţia de a aduce

motive se aplică în funcţie de natura deciziei şi trebuie stabilit în lumina circumstanţelor cauzei

(a se vedea Ruiz Torija c. Spaniei şi Hiro Balani c. Spaniei, hotărîri din 9 decembrie 1994, şi

Helle c. Finlandei, hotărîre din 19 decembrie 1997).

De exemplu, în cauza Ruiz Torija c. Spaniei (hotărîre din 9 decembrie 1994) Curtea a

constatat că omisiunea instanţei judecătoreşti naţionale de a examina argumentul reclamantului

că acţiunea judiciară împotriva lui era prescrisă a constituit o violare a art. 6 al Convenţiei.

Omisiuni similare de a aduce motive suficiente au avut ca rezultat constatări ale violărilor art. 6

al Convenţiei în hotărîrile Hiro Balani (citată mai sus, § 27 şi 28), Suominen c. Finlandei (§ 34-

38, 1 iulie 2003), Salov c. Ucrainei, Popov c. Moldovei (no. 2), (§ 49-54, 6 decembrie 2005),

Melnic c. Moldovei (§ 39-44, 14 noiembrie 2006). 

Cu toate acestea, judecătorul nu poate fi exonerat de obligația de a motiva hotărârile sale,

însă această obligație trebuie analizată pentru fiecare cauză în parte, în funcție de natura cauzei,

precum și de procedura de examinare.

În acest sens, ajungem la ipoteza conform căreia calitatea motivării unei hotărâri

judecătorești penale depinde de mai mulți factori, cum ar fi legislația națională, ori, anume în

baza legislației naționale judecătorul examinează o cauză penală, prin urmare, legislația trebuie

să fie destul de clară și stabilă, legislativul trebuie să evite crearea unei legislații teoretice și

iluzorii.

Un alt factor important al asigurării motivării hotărârilor judecătorești sunt resursele de

care dispun instanțele judecătorești.

Calitatea hotărîrilor judecătoreşti este direct determinată de mijloacele bugetare atribuite

sistemului judiciar. Instanţele nu pot acţiona eficient cu resurse umane şi materiale inadecvate.

Este necesară o retribuire adecvată a judecătorilor pentru a-i pune la adăpostul presiunilor vizînd

influenţarea sensului hotărîrilor lor şi, în general, a comportamentului lor5 şi asigurarea intrării

în magistratură a celor mai buni candidaţi. Asistenţa din partea unui personal administrativ de

grefieri calificaţi, precum şi colaborarea asistenţilor judiciari, care degrevează judecătorii de

munca de rutină şi pregătesc dosarele, pot ajuta în mod evident la îmbunătăţirea calităţii

hotărîrilor pronunţate de o instanţă. În lipsa resurselor financiare adecvate, funcţionarea efectivă

a sistemului judiciar, în vederea obţinerii unui produs de calitate, este imposibilă. 

Necondiționat, considerăm acești factori extrem de importanți pentru asigurarea unei

calități a motivării hotărârilor pe măsură, însă, cu toate acestea, în opinia noastră, piesa cea mai

prețioasă în cadrul adoptării unei hotărâri judecătorești penale motivate sunt calitățile personale

și profesionale ale judecătorului. În acest sens, calitatea actelor de justiție poate varia în funcție

de profesionalismul, diligența, experiența judecătorului, independența și imparțialitatea sa,

precum și, însuși, calitățile sale personale, cum ar fi înțelepciunea, echitatea, corectitudinea și

onestitatea.

În prim plan atragem atenția caracterului de imparțialitate și independență de care se

bucură judecătorul la examinarea unei cauze, ori, aceste trăsături ale judecătorului sunt

prevăzute, la nivel de postulate, în prevederile art.116 al Constituției Republicii Moldova.

Conceptul de imparțialitate și independență presupune că judecătorul trebuie să analizeze cauza

fără a fi influențat de prejudecăți sau presiuni externe. Obiectivitatea în evaluarea probelor și a

argumentelor părților este fundamentală pentru o motivare corectă, care să inspire încredere.

Această calitate asigură că hotărârea nu este părtinitoare și că decizia reflectă doar faptele și

normele aplicabile.

Un rol extrem de important în asigurarea unei motivări calitative a actelor de justiție

penală îl ocupă studiile/cunoștințele profesionale ale judecătorului, acesta trebuie să fie bine

pregătit din punct de vedere juridic, să înțeleagă atât normele de drept intern, cât și pe cele de

drept internațional, inclusiv jurisprudența CtEDO. La fel, judecătorul trebuie să posede un

profund raționament juridic, care se rezumă la capacitatea de a interpreta și aplica legea într-un

mod logic și coerent este esențială pentru a argumenta temeinic soluția adoptată. Cu toate

acestea, judecătorul trebuie să posede abilități excelente de comunicare scrisă, pentru a exprima

motivele deciziei într-un limbaj clar, logic și accesibil, din punct de vedere al faptului că

hotărârea trebuie să fie ușor de înțeles nu doar pentru avocați, acuzatori de stat și de alți juriști, ci

și pentru părțile implicate, pentru a asigura transparența procesului.

În redactarea motivării, fiecare detaliu contează. O mică omisiune sau o evaluare

superficială a probelor poate afecta validitatea hotărârii și încrederea în justiție. Atenția la detalii

ajută la prevenirea erorilor și la asigurarea unei motivări solide. În acest sens, judecătorul trebuie

să fie capabil să analizeze un volum mare de informații și să extragă esențialul din probele și

argumentele prezentate. Totodată, trebuie să sintetizeze aceste informații pentru a le încadra în

contextul normativ.

Un element esențial în procesul de adoptare a unui act de justiție motivat sunt însuși

calitățile personale ale judecătorului. Deși, motivarea trebuie să fie strict juridică, un judecător

bun înțelege implicațiile umane și sociale ale deciziei sale. Empatia îi permite să motiveze

hotărârea într-un mod care să arate că părțile au fost ascultate și respectate. Tot în această ordine

de idei, judecătorii care motivează hotărâri complexe, mai ales în cauze penale de rezonanță,

trebuie să facă față presiunilor sociale și mediatice. Rezistența la astfel de presiuni le permite să-

și păstreze imparțialitatea și să motiveze corect.

Un judecător care motivează pe măsură hotărârile judecătorești îmbină pregătirea

profesională solidă cu calitățile morale și intelectuale necesare. Aceste trăsături contribuie la

elaborarea unor decizii care nu doar că respectă standardele legale, dar consolidează și

încrederea publicului în sistemul judiciar.

Concluzii.

În rezultatul realizării acestui studiu amplu referitor la standardul de motivare a actelor de

justiție penală, ajungem la concluzia că Republica Moldova se confruntă cu deficiențe în

motivarea hotărârilor, ceea ce a dus la condamnări repetate la CtEDO. Aceste condamnări

determină realizarea unui studiu continuu cu privire la calitatea actelor de justiție în raport cu

respectarea dreptului la un proces echitabil consfințit în art.6 CEDO. Din perspectiva Convenției

și a legislației procesual penale naționale, hotărârile trebuie să fie legale, întemeiate și motivate,

iar judecătorii sunt obligați să analizeze toate circumstanțele relevante ale cauzei pentru a

justifica deciziile luate. Astfel, judecătorii trebuie să ofere motive clare, coerente și fundamentate

pentru deciziile luate, ceea ce contribuie la transparența justiției, la posibilitatea exercitării căilor

de atac și la consolidarea încrederii în sistemul judiciar. Prin urmare, ajungem la ipoteza că

legislația națională și internațională oferă suport necesar pentru a asigura respectarea dreptului la

un proces echitabil din punct de vedere al adoptării unei hotărâri legale și motivate. Însă, în

pofida reglementărilor legislative, standardul de motivare a actelor de justiție trebuie apreciat în

baza practicii judiciare, ori acest standard este determinat de numeroși factori, principalii fiind,

natura și circumstanțele cauzei, procedura de executare și tipul actului de justiție.

Cu toate acestea, conchidem că standardul de motivare a hotărârilor judecătorești este un

aspect fundamental al înfăptuirii justiției, ținând cont de impactul colosal al unei hotărâri

judecătorești, din perspectiva că actele de justiție motivate corespunzător contribuie la

restabilirea păcii sociale, la percepția pozitivă asupra justiției și la prevenirea abuzurilor sau a

interpretărilor arbitrare ale legii.


Bibliografia:

1. Constituția Republicii Moldova;

2. Codul de procedură penală a Republicii Moldova nr.122 din 14.03.2003;

3. Convenția Europeană a Drepturilor Omului;

4. Avizul nr.11 din 2008 al CCJE privind Calitatea hotărârilor judecătorești;

5. Igor Dolea. Codul de Procedură Penală al RM (comentariu aplicativ), ediția a 2-

a. Chișinău, 2020;

6. Colectiv de autori. Manualul judecătorului pentru cauze penale. Chișinău, 2013;

7. Colectiv de autori. De la hotărâri judecătorești la justiție. Chișinău, 2021.


Cu deosebit respect de la autor,

Popov Ion, student, anul IV, Facultatea de Drept, al USM.

Membru al Echipei Sfat de Avocat